Drömrulltårta

Det blev drömrulltårta! Chokladrulltårta med vaniljsmörskräm.
Den blev ju inte finast men mycket god! (se bild nedan)



Receptet jag använde:
     (ca 25 min)

Rulltårtsbotten:


  • 3 ägg
  • 1 ½ dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 msk kakao
  • ¾ dl potatismjöl

Fyllning:

  • 150 g smör eller margarin
  • 2 dl  florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 äggula

Gör så här:

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt bakpulver. Tillsätt kakao, sikta den om du vill slippa klumpar. (Att sikta innebär att man häller den i en sil som man skakar kakaon igenom.)


Tillsätt sist potatismjöl och vispa till en jämn smet.


Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm.


Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5 minuter. Om du har varmluftsfunktion i din ugn grädda den då i mitten i 200 grader i 8 minuter inställd på varmluft. Jag tycker att det är lättare att få bra resultat i varmluftsugn. Om du använder vanlig ugn så observera att du verkligen måste vara med och "vakta" rulltårtan sista minuten så att den inte blir bränd.


Stjälp direkt upp rulltårtan på sockrat papper. Dra bort bakplåtspappret som kakan gräddats på. Låt rulltårtan svalna.


Gör fyllningen. Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör matfett och florsocker till en jämn smet, gärna med elvisp. Tillsätt vaniljsocker och till sist äggulan. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop. Lägg rulltårtan kallt i kylskåp minst 20 minuter innan du skär den.


Förvara rulltårtan i kylskåp.


Min drömrulltårta



 

malin♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback