Jul i svensk ära

Ställer klockan tidigt. Jag visste att jag skulle upp tidigt och göra lite mat. Vi hade planerat att fira jul med några släktingar till familjen. Anledningen till det är att de åker bort över julen. Jag skulle bidra lite svenskt julbord. Det sluta med att jag slappa hela förmiddagen. Jag planerade lite med pappan och det sluta med att jag skulle laga hela middagen. Fick lite panikattack inombords. Tänk om de inte tyckte om det, då fanns det inget de åt. Vi bestämde att jag skulle koka rödkål, jansons frästelse, köttbullar och ägghalvor. Jag fick glatt skriva en inköpslista och pappan åkte och handla. Sen vet jag inte vad som hände men tiden bara försvann. Jag stod och stressa som en hel idiot i köket. Jag hann precis klart med maten men jag själv fick lida. Medan janson stod inne i ugnen fick jag snabbt som attans byta om. Allting tog sån tid. Jag fick improvisera med det flesta också. Ibland är det roligt att saker och ting är annorlunda men i vissa tillfällen som denna får man bara adhd på det. Det smakar och blir inte som man vill och paniken växer inuti en. Dottern gjorde en stor sallad och hade tusen andra saker att göra. Vi bestämde en tidpunkt där vi fick få panik, innan det var det inte tillåtet. Jag behöll lugnet hela tiden. Det var ingen som märkte att jag stod och skrek inombords. Nu var det inte så farligt som jag skriver, haha. Jag hann klart och när vi satte oss i bilen för att åka säcka jag ihop. Jag nästan somna i bilen så trött blev jag på två sekunder.





Rödkålen är inte det samma, heter inte ens det samma. De har ingen ettika eller vanlig sirap så rödkålreceptet blev mitt helt egna nyuppfunna. Räkorna på ägghalvorna är tigerräkor och alldeles förstora. Deras majonäs smakar som dressing, söt och inte som svensk. De stackars anjovisarna till janson låg i olivolja. Det blev aldrig som man tänkt sig. Ingen fara, alla tyckte det var fantastiskt gott. De ville alla ha receptet på allting och tycker vi svenskar verkar ha ett fantastiskt julbord. Lättnaden blev stor när alla bara moffa i sig maten. Jag var lite oroligt, det smakade inte som familjens/släktens julmat men det var heller inte äckligt. Jag kommer sakna julbordet så otroligt mycket i år, alla traditionella rätter med svenska råvaror. För att inte tala om potatisen som inte alls är i samma kvalité. Jag hann inte ta kort på något av maten förutom ägghalvorna, fanns inte någon tanke på det. Vi var hos släktingarna hela kvällen. Vi lagade mat och tog med det hem till släktingarna. Sonen hade bakat kakor som blev efterrätten.








Öppna svenskbutik?





malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback