Swedish evening!

Ingen boot camp denna vecka för tränaren var ute och jaga. Det fick bli att köra på egenhand. Varför blir det inte lika jobbigt då? Jag kommer nog ha träningvärk i vilket fall för mina armar är alldeles för klena för att kunna undgå det. Jag har slappat lite för mycket denna veckan som har gått. Borde verkligen läst mycket mer teori än vad jag har gjort. Borde tränat mer gitarr än vad jag har gjort. Jag hade tänkt mig att göra teoritestet i måndags men så blev det inte. Ska göra det nästa vecka. Rättare sagt att jag måste göra det. Ska bara läsa ut boken först, haha.

Under söndagen åkte Felicia och jag till Washington square. Det ska vara ett av det bästa shoppingmall i staden, om jag har fattat det rätt. Jag hittade mig ett par Levi´s jeans, sockar från H&M och ett halsband. Allt som allt betalade jag 360,50 kr!!






I tisdags var det kanelbullensdag, vilket jag hade missat helt. Jag fick panik och kände att jag också ville ha goda kanelbullar. Så jag åkte iväg till lite affärer innan jag plockade upp barnen från skolan. Jag misslyckades helt att hitta pärlsocker och jäst. Att det ska vara så svårt att ha färskjäst. Jag ville inte köpa torrjäst heller då det var till för bröd. Antar att det är som den vanliga kronjästen och det blir inte alls lika bra. Man måste ha sötdegsjästen för att det ska bli äkta vara. Jag gav upp idén och plockade upp barnen. Vid middagen berättade jag för familjen att det var kanelbullsdagen och att jag inte har hittat något pärlsocker eller jäst. De är så härliga och pappan började ringa runt till olika affärer samtidigt som han googlade. Han hittade en affären som hade pärlsocker. Gissa om det värmde gott i hjärtat. Det värmde såpass att jag bestämde mig för att det nästan var okej med torrjäst. Affären hade tyvärr stängt och jag fick gott vänta till imorgon. Det fick bli stora planer för denna utmärkta onsdag.


Onsdagen den femte oktober bakade Malin svenska bullar och lagade en traditionell middag till sin underbara amerikanska familj. De skulle få smaka på potatis, hemmagjorda köttbullar, gräddsås och lingonsylt. Lingonsylt visste jag att vissa affärer hade så det var inget problem. Jag skjutsade barnen till skolan och åkte hem för att vila lite innan jag åkte iväg till affären. jag åkte vid elva på förmiddagen. Jag anlände till den affären som pappan hade pratat med om att de hade pärlsocker. Till min största besvikelse hade de inget. De hade tårtdekorationer som var formade som pärlor. Musten gick ur mig och jag frågade glatt vart de trodde att det kunde finnas. Jag blev vägledd till en annan affären som ledde till en annan osv. Jag gick även in på bagerier för att fråga om de hade färskjäst. De borde göra dem från grunden så de om några borde ha det. Fast nej det hade de inte. Vad är det för bageri, kommer aldrig handla där. Jag sprang runt i Downtown som det heter, centrum. Kände mig lite nere att jag inte kunde få baka de goda bullarna. Jag ville verkligen att de skulle få smaka på en av de godaste sakerna i världen. Bulldegen och färdiga bullar med pärlsocker på. Jag var på väg hem och kom på att jag var tvungen att köpa potatis och lingonsylt m.m. inför middagen som jag fortfarande kan göra. Jag klampar in på en affären som ligger på vägen hem. Jag kommer till bakhyllan och var står inte där om inte SWEDISH PEARLSUGAR! De hade t.o.m. Belgisk pärlsocker.






Hur ska jag ens kunna beskriva den känslan, hur stort mitt smile var och hur min dag gjordes! Vänder mig om och ser att det är sylthyllan. Jag letar lite och där står den gylleneburken, FELIX lingonsylt. Herrejisses vilket flyt jag har. Tanken slog mig, vågar jag titta efter potatismjöl. Vilket heller inte är så vanligt i detta land. Vad står inte där om inte potatismjöl, på baksidan står det Swedish: Potatismjöl. Tittade efter vaniljsocker också vilket de inte hade, synd. Men en ryss som jobbade där såg mitt letande öga och ringer runt lite i affären och berättar glatt för mig vart jag kan hitta butiker med Skandinaviska produkter. Kunde nästan pussa honom i det ögonblicket. Jag vet inte hur många gånger jag sa thank you.






Jag åkte hem och berättade de dåliga och goda nyheterna. Mitt flängade runt stan och många gånger jag åkt förbi den affären. Det är inte första gången jag letar efter pärlsocker. Åkte vidare till skolan för att plocka upp barnen. På vägen dit sprang jag in i en affär som jag ofta är i. Frågat många gånger om jäst osv. Jag visste att de inte hade färskjäst men att de hade torrjäst. Var ju i vilket fall tvungen att ha någon sorts jäst. Sen slår mig idén om att kolla med deras bageri de har i affären. Går fram och frågar henne glatt om de har yeast. Till min fybubblans flyt dag så svarar hon. Ja, vilket storlek vill du ha det? Sen stod hon och prata om alla storlekar osv. Jag fick t.o.m. jästen i gram, de ni! För att toppa detta, köpte jag mig en snickers jag tittat på ett tag, almond (mandel). När jag kommer fram till kassan flörtar han med mig, tror jag. Han log jättemycket och titta intensivt. Sen frågar han mig glatt står det $1,5/ lbs? Jag svara ja, för jag lyssna inte riktigt. När jag titta upp så titta jag på påsen, det stod hur tydligt som helst $2,5/ lbs, HAHA! Vad skulle jag göra, jag betala och såg glad ut.






Plockade upp barnen. Alla åkte vidare, möten, fotboll osv. Jag var självhemma. Jag började med min svenskakväll. Satte på musik och började mitt projekt. Medan bulldegen jäste började jag med maten. Jag bevisade verkligen att tjejer kan göra flera saker i taget. Maten blev klar och vi alla åt, det var hur gott som helst. De tyckte verkligen om det, de åt massor! Jag åt också massor för att det var så gott. Det var himmelriket att äta svenskmat. Jag trodde inte att jag saknade maten men det gör jag verkligen. Inget slår hemmagjord svenskmat. När maten var över var det dags att lägga in bullarna i ugnen. Deras ugn är inte riktigt som min så jag råkade bränna de första, inte mycket så de var mycket ätbara. Det var också himmelriket. Jag drack mjölk och åt nybakta bullar. Alla blev galna i de stackars bullarna och jag åt hur mycket som helst. När alla bullar var klara kastade jag mig i soffan för att päsa. Jag var verkligen i matkoma. Det kändes hur gött som helst. Den första svenskakvällen var suverän! Såklart fick de smaka på degen med smeten. De blev som tokiga i de också men fick glatt förklara "the worst stomach ache you can imagine" om man äter för mycket.







Britta; Äkta svensk rå-flax , Malin; Vilken jävla röta!





malin

Kommentarer
Postat av: storasyrran

Tjohoo! Kanske borde köpt dig en lott?

2011-10-07 @ 12:26:12
URL: http://storasyrran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback