Midsummer

Idag är jag ledig. Jag tog mig en lång sovmorgon. Vädret var stekande sol och över 30 grader celsius. Jag satte mig ute på altanen och gotta mig i solen. Mamman grejade i trädgården. Hon klippte en jättestor buske med långa grenar. Jag hade ännu inte hittat bra virke till min midsommarstång. Jag frågade lite gulligt om hon behövde det eller om jag kunde få det. Kunde därmed bocka av virke till midsommarstången. Vi började diskutera om hur och när vi skulle fira midsommar. Vi kom fram till att vi skulle fira det idag. Det är egentligen den rätta dagen och imorgon är inte dottern och pappan hemma. Med eld i röven fick jag åka iväg och köpa allting som jag ännu inte hade inhandlat för midsommarafton.
 
 
När jag kom hem bakade jag tårtbottnarna. Medan de kallnade gick sonen och jag ut och gjorde midsommarstången. De andra gjorde sin tradition av deras hyllning av deras äldsta barn. Sonen vägrade vara med. Jag tror att han vägrade för att han tycker det är för jobbigt. Jag försökte få honom att delta utan framgång. Fast vi hade det roligt med att göra midsommarstången. Det var inte den snyggaste eller mest traditionella men man tar vad man haver. Vi hade inte någon ståltråd utan ett väldigt litet rep. När vi var klara fortsatte jag med tårtan och började samtidigt med min del av maten. Det blev en sen middag för oss alla.
 
 
 
 
Precis innan vi åt tittade på en youtube video, Midsummer for dummies. De förklarade på ett roligtsätt hur vi svenskar firade midsommar. De berättade på engelska. De skrattade och blev mycket förväntningsfulla på kvällen. Vi åt 3 olika sortes sill, dillkokade färskpotatisar, gräddfil, gräslök, smör, potatis och lax. Vi drack svensk saft och vi äldre shottade absolut citron. Såklart sjöng vi en och en annan snappsvisa. Vi skratta och hade en underbar svensk middag. Vädret var alldeles perfekt och det kändes som jag var hemma och fira. Myggen kom även och börja äta upp en. Det om något kan inte vara mer svenskt. Det enda som inte var svenskt var vädret. Vi hade inte en enda regndroppe på hela dagen. Det var en perfekt sommarkväll.
 
 
Efter maten lärde jag dem små grodorna och vi dansade runt midsommarstången. Jag skratta nästan så jag grät. Pappan gick runt hela kvällen sen och sjöng små grodorna. Efterätten var jordgubbstårta som de absolut älskade. Dottern slickade nästan av tallriken. Hon brukar inte vara så stor i maten men hon tog om och sen skrapade hon även av tårtfatet. Hysteriskt rolig dag och ett minne för livet.
 
 
 
 
 
 
 
A heart for honoring!
 
malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback