OPERATION!

Dagen jag inte har längtat efter. Jag skjutsade iväg barnen till skolan. Jag hade inte ätit eller druckit något sedan igår klockan nio på kvällen. Jag var både hungrig och törstig. Dessvärre fick jag inte inta något. Jag tog mig en dusch och åkte sedan till sjukhuset. När jag parkerade utanför ringde telefonen. Det var sjukhuset. De undrade vart jag var. Jag skulle opereras om tjugo minuter och skulle ha checkad in två timmar tidigare, klockan åtta. Med paniken i rösten förklade jag gott och väl att jag var utanför och att de hade sagt att operationen var klockan tolv. När jag kom upp sa de att det var lugnt och att de skulle lösa sig. Jag bad om ursäkt och fick skriva på miljoner olika papper. Jag fick gå till mitt rum, rum nummer fem. Mitt turnummer är fem så jag blev lite lugnare. Jag fick ta på mig en av de fula amerikanska sjukhusnattlinnena som är uppen där bak. Tur att amerikanarna är stora och jag fick runt den ett och halvt varv så jag slapp visa rumpan. Jag såg super tjock i den för den hade kuddar där fram som de koppla till varmluft, så man slapp att frysa. Det var även bevisat att man minska infektionsrisken genom att hållas varm före och efter operation. Jag fick titta på en informations video och sköterskorna förklara massa saker. Jag fick träffa ungefär fem eller sex sköterskor. Alla skämde bort mig och var extra trevliga. De alla visste att jag kände mamman. Så jag var verkligen V.I.P. Alla sköterskor berätta vad jag gjorde här och sen fick jag förklara vad jag gjorde här. Det var väl för att verkligen, verkligen, verkligen säkerställa att jag var där för att operera höger ankeln. De märkte även ankeln med spritpenna. Jag fick skriva på lite mer papper om risker osv efter att de förklarat allting vad som kommer att ske och vad som kan hända. Sen var det dags för att få dropp. Herrejisses, nu ska jag erkänna en sak. Jag har haft det förut men fick det då i armvecket. Nu skulle jag få den i handen, vilket jag har panik över. Jag är så rädd att de ska ryckas bort och slita av hela handen på mig. Jag får rysningar och håller för händerna när jag pratar om det. Sköterskan sa att hon hade hört att jag var lite freaky om att få den i handen. Jag skulle då spela tuff och satte på mitt gameface och sa att hon får sätta den i handen. Hon började nämligen kolla runt över handen på armen. Så var hon så snäll och fråga om hon fick sätta den vart hon ville. Jag sa väl säkert tre eller fyra gånger att hon fick sätta den i handen och att jag inte brydde mig. Såklart försökte jag att övertala mig själv. Mina ådror på handen är så perfekta för dropp att det får mig att må ännu sämre. Den underbara sköterskan satte den i armen på mig, älskar henne för det. Det gick jättefort också. Sen kom de tråkiga, väntandet. De stressade lite eftersom de trodde att de bara hade tjugo minuter på sig. Såklart tog operationen före mig lite längre tid än planerat. Jag tittade på skitprogram på tvn och somnade en liten stund. Vaknade upp när mamman kom på besök. Hon hade en lite rast, hon var mellan två fall. Vi pratade lite och hon kramade mig lycka till. Det kändes bra.





Strax över klockan ett kom läkaren och hans lärling för pratade lite med mig. De berätta att de höll på att städa upp i operationsrummet nu och att de snart är min tur. Jag fick reda på lite om återhämtningen osv. Inget jag ville veta att jag kommer var enbent i typ sju veckor till. Fast vad ska man göra, det är det värt. Jag kommer bli bra igen med lite skrot in skruvat. När doktorerna lämnade mig kom sköterskorna för att förbereda det sista och rulla iväg mig. De frågade mig när jag senaste hade gått på toa. Vilket då var i morses vid klockan sju. Då skulle de promt ha mig att pissa. Även om jag visste att jag absolut inte var pissenördig. Inte druckit något på flera timmar men de sa att det var bäst jag gick för att jag hade fått dropp. Så gick med på att gå och pissa. Vilket jag då inte fick göra själv utan att de skulle trassla med rullstol och hålla på. Jag blev grinig för jag kände att jag kunde göra det själv. Fick pissa mina tre doppar och bli irriterad över det. Hatar att pissa när man inte är pissenördig. Det blir så obehagligt känsla efteråt. De rullar tillbaka mig till sängen. Där möts jag av min modell narkosläkaren. Han hade brunt hår, jättefina bruna ögon, perfekt leende och allmänt mega snygg. Han prata och skämta med mig lite. Tror han såg att jag inte var på det bästa humöret efter allt trassel. Han gav mig lugnande och vi rullade iväg. Vi pratade mest om min kommande resa med Britta. Vi rullade in i operationssallen. Sen svartna det. Jag vaknade upp på uppvakningsrummet med en egen sköterska. Jag hade sladdar överallt och vaknade med världens smärta i både ankel och lår. Min modelläkare gjorde en nervblockering på mig som inte riktigt hade börjat värka. Han spenderade då all sin tid vid min sida och prata med mig innan han var tvungen gå in i operationssalen till en annan patient. Jag hackade tänderna för att jag hade så ont och då gav min sköterska mig lite morfin. Mamman kom förbi och såg till mig. Hon sprang sen iväg för att hämta upp mina piller på apoteket.  Nervblockeringen började verka och precis då ringde modelläkaren från operationsrummet. Min sköterska berätta att den hade börjat att verka. Det är nämligen inte alltid det funkar. Han pustade ut och var lycklig. Verkligen super gulligt av honom. Beror kanske lite på min V.I.P status jag hade också, haha! Jag rullades tillbaka till min rum, nummer fem.






De gav mig lite vatten och kex. Jag får nämligen inte lämna stället förän jag kan behålla vatten och små saker samtigt gått på toa. Tillbaka till toabesöksgrejen. Jag kände på mig att det skulle ta evigheter och jag vill inte tvinga fram det. Så mamman och jag övertalade dem att skippa den delen. De sa att jag inte skulle vara så hungrig efter operationen. Så fel de hade, jag var vrålhungrig. Jag bombade i mig kexen och fick lite mer. jag tog på mig kläderna och fick sätta mig i en rullstol och blev utrullad från sjukhuset. Jag mådde toppen tills jag ställde mig upp och hoppa in i bilen. Jag blev supersnurrig och mådde illa. La sätet ner och rullade ner fönstrena. Resan hem gick kanonbra. Jag gick in och la mig på soffan. Jag fick en halv bagel och kycklingsoppa. Som alla amerikanare äter när de är sjuka. Vaknade när sonen och pappan kom hem. Jag fick en jättefin bukett av barnen. Jag blev helt rörd. Sov lite mer och vaknade när dottern kom hem. Pratade lite med henne och sen fick jag lite mer mat. Somnade om och vaknade inte förän mitt i natten. Då kröp jag upp till min säng och ringde upp mamma och pappa på skype, de hade frukost på jobbet. Kort samtal för att sedan somna om igen. Benet är gul/oragne av rengörning-/steriliseringsmedlet de använder inne operationsrummet.









Nu är allt fixat, hoppas jag!






malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback